تبلیغات
لرد 2011 منتشر گردید توان بی پایان - یوگا
سه شنبه 18 خرداد 1389

یوگا

• نوع مطلب: یوگا ،
• نوشته شده توسط: حامد محمدزاده

طرفداران یوگا می‌گویند این ورزش می‌تواند یك اثر جوان كننده بر روی تمام سیستم‌های بدن مانند سیستم‌های گردش خون،‌ گوارش،‌ اعصاب،‌ عضلات و استخوان‌ها، تولید‌مثل، هورمون‌ها و سیستم تنفسی داشته باشد.

آنها می‌گویند برای سلامت جسمی، چهار جز وجود دارد كه عبارتنداز: قدرت، انعطاف‌پذیری، تعادل و توانایی تنفسی. یوگا می‌تواند تمام این چهار مورد را در حالی افزایش دهد كه نیازی به جز بدن شما و یك تشك یوگا ندارد. حتی می گویند یوگا علاوه بر اثراتی كه برای رهایی از استرس و افزایش تناسب اندام دارد، اثرات درمانی نیز دارد و در شرایطی مانند بی‌خوابی،‌ كمردرد،‌ مشكلات گوارشی، آسم،‌ اضطراب، و ... استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند به خوبی باعث كم كردن وزن‌های اضافه شود.

اما گذشته از همه این فواید، شاید مهم ترین چیزی كه باعث رونق سكه یوگا شده است، این است كه برخلا‌ف خیلی از ورزش‌های دیگر، پر خرج وپر دردسر نیست و در عین حال، حالت معنوی و روانی خاصی را هم می تواند با خود به همراه داشته باشد.

یوگا سبك‌های متعددی دارد و هیچ وقت خسته كننده نمی‌شود. می‌تواند آرام و آهسته باشد،‌ می‌تواند قدرت شما را به مبارزه بطلبد و می‌تواند هوازی یا تند‌تر باشد. در یوگا برای هر شخصیتی، سبكی یافت می‌شود. یوگا برای تمامی سنین از ۷ سالگی تا ۷۷ سالگی یا بیشتر عملی است و به غیر از تنوع سبك‌های یوگا، تنوع حركات یوگا هم حیرت آور است،‌ یوگی‌ها می‌گویند حدود ۴۸ هزار حركت در یوگا وجود دارد.آنها می گویند هیچ وقت برای شروع یوگا دیر نیست.

● تاریخچه یوگا

تاریخ شروع یوگا به ۵ هزارسال قبل و آغاز تمدن‌های انسانی برمی‌گردد. استادان یوگا بر این عقیده‌اند كه یوگا از مكتب شامانسیم باستان منشا گرفته است. هدف اولیه شامانسیم كه از مكاتب هند باستان است، شفا دادن مردم و در عین حال سوق دادن آنها به مذهب بود. اولین شواهد یوگا، از اشكال حك شده بر سنگ در كوه‌های هندوستان بدست آمد كه برخی از حركات انجام یوگا، را نشان می‌داد. سپس نوشته‌هایی در مورد یوگا در سنگ نوشته‌های تاریخی <ساراواتی> كه بزرگ‌ترین تمدن شناخته شده هند در ۳هزارسال قبل از میلاد مسیح است، یافت شد. در این سنگ نوشته‌ها، مجموعه‌ای از سروده‌ها یافت شد كه به یك قدرت بزرگ اشاره داشتند. راه رسیدن به این قدرت بزرگ،یوگا بود. قدیمی‌ترین آموزش‌های یوگا در این سنگ نوشته‌ها موجود است.

با گذشت زمان یوگا ابتدا در هند و سپس در دیگر مكاتب شرقی‌ گسترش یافت. اساتید یوگای باستان در جهت استاندارد كردن یوگا گام برداشتند و سبك‌های كلاسیك یوگا در هند بوجود آمد كه این سبك‌ها از همان دوران در تمدن‌های شرقی تمرین می‌شد ولی تا قرن نوزدهم میلادی به كشورهای غربی نرسید. از قرن بیستم به بعد، یوگا گسترش چشمگیری در تمام جهان یافت به‌طوری‌كه هم اكنون در تمام كشور‌های دنیا اساتید یوگا، مدارسی را برای تعلیم علاقه‌مندان بوجود آورده‌اند.

● چرا یوگا این‌قدر محبوبیت یافته است؟

یوگا برای بسیاری از مردم به‌صورت ورزشی شناخته شده‌ است كه بدن را از طریق حالت‌ها و حركت‌هایی به نام <آسانا> تحت كشش قرار می‌دهد و نیرومند می‌سازد. برای عده دیگری از مردم،‌ یوگا وسیله‌‌ای برای درك درون و تحقق رضایت‌‌‌مندی معنوی است و برای گروهی دیگر، تمرین مذهبی است كه اعتقاد و عمل كردن بدنبال آن می‌آید. تمامی این موارد گفته شده به نوعی درست هستند ولی درك كاملی از اینكه یوگا چیست را مشكل می‌كنند. خب پس یوگا چیست؟

یوگا چیزی فراتر از فقط یك سری حركات ورزشی خام است. یوگا یكی كردن ذهن، روان و جسم است و از فلسفه هندویی منشا می‌گیرد كه برای رسیدن به بینش درونی و سازگاری روانی استفاده می‌شده. یوگا بطور كلی به انجام دادن سیستمی از حركات وزرشی اشاره می‌كند كه با استفاده از این فلسفه پایه گذاری شده‌اند. جالب است بدانید‌كه واژه یوگا از واژه سانسكریك <یونگ)yeung( > كه به معنی بهم پیوستن است، گرفته شده است. یوگی‌ها می‌گویند این روش طریقتی روحانی است كه به تمامی جنبه‌های حیات از جمله، جسم، فكر، شعور و روح می‌پردازد و در ظاهر حركات ورزشی خاص، نمایان می‌شود. یوگا سبك‌های متنوعی دارد و به‌طور سنتی شامل ۸ راه اصلی می‌شود: <كارمایوگا>، <جانایوگا>، <هاتایوگا>،‌ <پورنایوگا>، <تانترایوگا>، <ماهایوگا>، <آشتانگایوگا> و <راجایوگا> كه در دنیای غرب،‌ یوگا غالبا به هاتایوگا و حالت‌ها،‌ حركات و تكنیك‌های تنفس آن می‌پردازد. هدف نهایی تمام سبك‌های یوگا،‌ دستیابی به آزادی از رنج‌های این دنیا و چرخه‌‌های تولد و مرگ آن است.

● یوگا: ورزش جسم و روان

یوگا فراتر از درمان بیماری‌های جسمی و روانی،‌ ویژگی فوق‌العاده‌ای دارد كه می‌تواند به همه ما عرضه كند و آن، این است كه یوگا می‌تواند شناختی را نسبت به خودمان ایجاد كند كه بتوانیم زندگی خود را تكامل بخشیم. این مهم‌ترین پیام یوگاست. البته دستیابی به چنین خود شناسی، مستلزم زمان است،‌ زیرا باید عملا تجربه‌هابی به‌دست آید، دوره‌های آموزشی متعددی در مدارس و مراكز یوگا وجود دارد كه می‌توانیم جنبه‌های فیزیكی و مراقبه‌ای یوگا را در آنها بیاموزیم، اما نیاز واقعی در زمان حاضر، نیازی بسیار متفاوت است و آن سلامت روح و روان است.

نیاز مادرك و شناخت عدم تعادل در ساختار احساساتمان و ایجاد هماهنگی در آن است . هنگامی كه بتوانیم این عدم تعادل را هماهنگ كنیم و آن‌را به حالت تعادل و توان نزدیك كنیم، كیفیت ذهن ما تغییر می‌كند. البته همچنان به زندگی خود ادامه خواهیم داد، اما نگرش ما تغییر می‌یابد. اگر از عینكی با شیشه صورتی رنگ استفاده كنیم، دنیا را صورتی خواهیم دید و اگر عینك با شیشه سیاه بر چشم بگذاریم، دنیا را تیره و سیاه خواهیم دید. ولی اگر از عینك شفاف استفاده كنیم، دنیا را به همان رنگ واقعی خودش مشاهده خواهیم كرد. بنابراین اولین توصیه‌ یوگا این است: <پیش از هر چیز، به خودت نگاه كن.> هر عملی مثبت یا منفی، باید همراه با آگاهی انجام شود. این اطمینان را بدست آورید كه هر آنچه كه انجام می‌دهید برای رشد و توسعه طبیعت خلاق و آفریننده خودتان و نیز در جهت رشد سایر استعدادها به كار خواهد آمد.

اگر كارهایی كه انجام می‌دهید، خلاق و سازنده نیستند و باعث ایجاد تضاد، تناقض و دردورنج می‌شوند، بدانید كه این كارهای شما بر مبنای یوگا نیست. كارهایی كه انجام می‌دهید، می‌باید در جهت ارتقاء سطح اندیشه و آگاهی‌های خودتان و دیگران باشد. زمانی كه شما این توانایی را داشته باشید كه با كارهای خود سطح متفاوتی از آگاهی را ایجاد كنید، می‌توانید به خودشناسی بیشتری برسید كه این یكی از فواید یوگاست. با این حال، این آگاهی باید، بانظم و انضباط خاصی در زندگی شما همراه باشد. انضباط، انجام كارهای اجباری و از روی عادت نیست. مفهوم انضباط در یوگا عبارتست از كنترل استعداد‌ها و نیروی ذاتی خود در زندگی و هدایت این استعدادها به سوی خلاقیت و مثبت‌گرایی. هنگامی كه به انضباط یوگایی رسیدید، در واقع به سلامت روح و روان در كنار سلامت جسم دست یافته‌اید.

● تكنیك‌های یوگا

هیچ كسی نمی‌تواند از دست بیماری‌ها فرار كند و تمام عمرش بدون بیماری باشد، بنابراین بهترین راه برای كنار آمدن با بیماری‌ها این است كه ورزش كنید تا وضعیت سلامت خود را در حد خوبی حفظ كنید.

یوگا به عنوان اثر بخش‌ترین شیوه برای متناسب و سالم ماندن در نظر گرفته می‌شود و بهترین مزیت آن این است كه می‌توانید آن‌را در خانه یا هر جای دیگری كه دلتان بخواهد، انجام دهید. همچنین با روی آوردن به یوگا در وقت خود نیز صرفه‌جویی می‌كنید زیرا می‌توانید آن‌را در هر زمان از شبانه‌روز انجام دهید. خیلی ها برای ‌اینكه یك زندگی خوب و سالم داشته باشند ترجیح می‌دهند یوگا انجام دهند.

ولی به یاد داشته باشید كه تناسب اندام در انجام تمرین‌های یوگا مهم است. تكنیك‌های یوگا در حفظ عملكرد خوب تمام اعضای بدن مانند عضلات، مفاصل، غدد، بافت‌ها و ارگان‌های حیاتی موثر هستند. در اینجا برخی از تكنیك‌های یوگا را كه شما می‌توانید در حین جلسات تمرین یوگا انجام دهید به شما معرفی می‌كنیم. علیرغم برنامه پر یا مكان شلوغی كه در آن هستید، پایبندی به این تكنیك‌ها به شما كمك می‌كند تا تمرینات یوگای خود را انجام دهید.

۵ تكنیك اصلی در یوگا عبارتنداز:

۱) حالت‌گیری،

۲) ریلكس كردن خود،

۳) مدیتیشن،

۴) تنفس عمیق و كامل

۵) حركت مفاصل.

هر تكنیك كاركرد و نقش ویژه خود را دارد. حركت مفاصل <ساندی چالانا> نامگذاری شده است و یكی از تكنیك‌های یوگاست كه بر مفاصل تمركز می‌كند و در آن مفاصل تحت حركات كامل قرار می‌گیرند مانند حركت دستان، حركت گردن و حركت پاها. در ریلكس كردن، چندین تكنیك یوگا وجود دارند كه تمركز شما را عمیق‌تر می‌كنند و از اینكه حواستان به آسانی پرت شود جلوگیری می‌‌كنند. <هنگ‌ساو> یك تكنیك یوگاست كه به قدرت‌های نهفته تمركز كمك می‌كند.

این تكنیك به شما نشان می‌دهد چگونه از تفكرات زاید رها شوید و چگونه با حواس پرتی مبارزه كنید تا بتوانید بر روی مشكل پیش رویتان متمركز شوید. این كار به شما در بدست آوردن <هوشیاری آسمانی> كه از درونتان منشا می‌گیرد، كمك می‌كند. تكنیك <اوم> آگاهی شما را كه فراتر از محدودیت‌هایی است كه جسم و ذهنتان ایجاد می‌كنند توسعه می‌دهد. این تكنیك به شما روش حفظ یك مدیتیشن قوی را نشان می‌دهد و شما را به تجارب شخصی در مورد دستاوردهای <هوشیاری آسمانی> می‌رساند.

در هر صورت از دوران باستان تاكنون تكنیك‌های متعددی برای یوگا بوجود آمده‌اند كه یادگیری همه آنها برای مبتدیان مشكل است و بهتر است كه برای یادگیری آنها از اساتید یوگا بهره جست. در تمركز كردن حین جلسات تمرین یوگا، می‌توانید آگاهی خود را با تفكر در مورد روش‌های خلاقانه ومتمركز بودن در تمام موقعیت‌ها افزایش دهید. با یادگیری تمركز یوگا باید بتوانید دریابید كه چه چیزهایی باعث آشفتگی و استرس شما می‌شوند و همچنین باید بتوانید روش‌های رهایی از این مشكلات را شناسایی كنید. پس از یك روز كاری سخت، شما باید راه‌های تازه‌ای برای آرامش خود پیدا كنید.

تمركز یوگایی بهترین وسیله و راهنماست. هدف اصلی این تكنیك‌های یوگا این است كه به شما نشان دهند چگونه آگاهی خود را برای یك نقش زدایی و ریلكس كردن رضایت‌بخش بالا ببرید. شما باید قادر باشید كه دریابید چگونه بطور موثری از تنش‌های درونی خود رهایی یابید و بدانید كجا آنها را رها كنید. برای انجام این كار ذهن، جسم و روح شما باید در سطح بالایی باشد. این تكنیك‌ها مطمئنا كمك كننده هستند ولی در مواردی كه همچنان در كاربرد آنها مشكل دارید،‌ همچنان بهترین راه حل این است كه تكنیك‌های یوگای خاص خود را ابداع كنید تا به شما كمك كنند به سلامت جسم و روان دست یابید.

● طرفداران یوگا چه می گویند؟

تعداد زیادی از افراد هستند كه شیفته یوگا شده‌اند. دلیل اینكه چرا اكثر افراد یوگا انجام می‌دهند این است كه یوگا باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشند و در عین حال اندام متناسبی داشته باشند. حالت‌ها و حركات مختلف یوگا تن آنها را سالم نگه می‌دارد. یوگا برای بسیاری از افراد بهترین راه برای ریلكس شدن و تخلیه خشم و عصبانیت‌هاست. تحقیقاتی انجام شده كه ثابت كرده‌است یوگا به افراد كمك می‌كند تا استرس، ترس و اضطراب خود را كنترل كنند و باعث بهبود بیماری‌هایی مانند آسم، آرتریت، پرفشاری خون، كمردرد، خستگی مزمن، ( MSموتیپل اسكروزیس)، صرع، دیابت، سردرد و ... غیره می‌شود. طرفدارن یوگا می گویند تمرین روزانه آن باعث كاهش فشار‌های عصبی و روانی می‌شود و البته پس از یك روز كاری سنگین كه احساس می‌كنید تمام عضلاتتان خسته و كوفته‌اند، یوگا به شما كمك می‌كند مجددا در عضلاتتان احساس نشاط و قدرت كنید.


مزایای خرید پستی از سایتهای kala1362و ریچمن شاپ
امنترین  و سریعترین شیوه خرید اینترنتی

1.پرداخت وجه کالا  پس از  دریافت سفارش
2. کاهش هزینه های حمل و نقل در شهر
3.سفارش محصول بدون دردسر و اتلاف زمان
4.امکان خرید در هر ساعت از شبانه روز
5.دریافت سفارش در هر نقظه از ایران
6.رهگیری سفارش  از طریق این سایتها
7.بیمه سفارش شما توسط شرکت پست

 نرم افزار حفظ لغات(لایتنر) اورانوس نسخه ۴  آموزش تقویت حافظه و تند خوانی دکتر سیدا: مرد حافظه ایران
  زبان انگلیسی به كمك امواج مغزی دراستراحت و خواب همراه با تقویت حافظه نصرت  تقویت امواج مغزی (4CD)
  المائده 2 مجموعه نرم افزاری لرد 2010
  آموزش تایپ ده انگشتی روش های یادسپاری لغات
 آموزش تولید قارچ های خوراكی كاملترین مرجع آموزشی شعبده بازی
 دیکشنری مترجم متن به 16 زبان زنده دنیا Tell Me More Premium 10
 مبدل گفتار به نوشتار آموزش زبان انگلیسی نصرت در 90
 آموزش حرفه ای دفاع شخصی مجموعه فوق العاده موسیقی درمانی، آرامش بخشی و سه بعدی
 آموزش جامع حسابداری نرم افزار چاپ روی چک اورانوس نسخه ۵
 نرم افزار ارسالsms تبلیغاتی از . آشنایی کامل با ذهن












نظرات()

« ارسال برای دوستان »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by ParsTools