تبلیغات
لرد 2011 منتشر گردید توان بی پایان - فواید یوگا
سه شنبه 18 خرداد 1389

فواید یوگا

• نوع مطلب: یوگا ،
• نوشته شده توسط: حامد محمدزاده

یوگا یک سیستم علمی برای بهینه سازی زندگی در تمام ابعاد حیاتی انسان است.
معنای لغت یوگا :
واژه یوگا از کلمه یوگ که ریشه سانسکریت دارد منتج شده و به معنی  یکی شده   یا   ملحق شدن  است .این لغت در فارسی به نام  یوغ  به کار رفته و در لغت نامه دهخدا آمده : چوبی است که برزگران به وقت شکافتن زمین بر گاو می بندند و همچنین آن چوبی بود که بر گردن گاو نهند و در زبان انگلیسی بصورت  (To Yoke) وارد شده که به معنای جفت کردن یا یکی کردن است . بنابراین می توان گفت که یوگا وحدت با هستی است . طریقتی است که موجب اعتدال و دستیابی به شناختی مستقیم از عمق وجود خویش می گردد و یوگا رسیدن به نقطه است و تعریف علمی نقطه عبارتست از اثر قلم بر صفحه که دارای عرض و طول و ارتفاع نیست. نقطه ای که مولا علی (ع) فرمود : العلم نقطه کثّر هم الجاهلون . لغت یوگا در هندوئیسم ، بودیسم و جینیسم به معنای انضباط روحانیست. اصولا درک ما از یوگا با واقعیت آن فاصله بسیار دارد . علم یوگا معرفت روحی است و تمرینات منظم و رده بندی شده ای دارد که باید گام به گام پیموده شود و برای پیشرفت در یوگا انسان باید از امور زاید دنیوی کناره گیرد و درصدد کسب تقوی باشد و پرهیزگاری پیشه خود سازد و دائم درصدد تهذیب اخلاق باشد یوگا یک سیستم علمی و عملی است که به هشت عضو تقسیم می شود : یاما ، نیاما ، آسانا ، پرانایاما، پراتیآهارا ، دهارانا ، دهیانا و سامادهی . می توان برای یوگا سه لایه و سطح را در نظر گرفت : لایه خارجی ، لایه داخلی ، و لایه داخلی تر .
 
اولین سطح یوگا به چیزهائی مربوط می شود که به امرها و نهی ها می پردازد . یاما و نیاما ، سنتهائی هستند که هم در غرب وجود دارند و هم در شرق ، هم در شمال و هم در جنوب .
سطح یا لایه دوم یوگا به " سادانا " یا تمرین مربوط می شود و شامل آسانا ، پرانایاما و پراتیآهارا می گردد.
سومین لایه از یوگا در سوتراهای یوگا توسط پاتانجلی بعنوان ثروت یوگا مشخص شده است و این اثر یا میوه ساداناها ( تمرینات ) است و از دهارانا ، دهیانا و سامادهی تشکیل می شود.
در کتاب « یوگا سوتراهای پاتانجلی » فصل اول ، سوترا ( آیه ) دوم یوگا چنین تعریف شده :
 
 
یوگا متوقف کردن الگوهای خود آگاه می باشد          Yoga  Chitta Vritti  Nirodhah :                                                           
معنای لغات این سوتره بشرح زیر است :
Yoga :
یوگا
Chitta :
چیت از واژه اصلی چیت (chit) مشتق شده که معنی " دیدن و آگاه بودن از " و
 "
هوشیاری " می دهد. همچنین به معنی خود آگاهی فردی می باشد که شامل حالت :
الف : خود آگاه    ب : نیمه خود آگاه     ج : ناخود آگاه ذهن است. در اینجا چیتا نماینده کل خودآگاه شخص است که از سه مرحله تشکیل شده است :
الف : خودآگاه احساسی یا عینی
ب : خودآگاه ذهنی
ج : ناخودآگاه یا استعداد نهانی ذهن خوابیده
 

این سه حالت خودآگاه باید خوب فهمیده شود زیرا در این سوتره چیتا به آن رجوع می کند ودر زبان فارسی اغلب این واژه را به حس مشترک ترجمه کرده اند.
 Vritti_ 
وریتی          وریتا به مفهوم دایره و به معنی مدوّر است. هنگامیکه شما یک سنگ را در حوض آب پرت می کنید ، حرکت آب از داخل بطرف خارج ، دایره وار پخش می شود.
Nirodhah _ 
نیروداه         از ریشه Rodha  رودا است که به معنی سدکردن و جلوگیری کردن است . بنابراین ترجمه سوترای فوق به اینصورت است :
«
یوگا جلوگیری کردن ، سد کردن یا متوقف کردن رشد الگوهای در تمام بعدهای خودآگاه است
در ترجمه دیگر این سوترا چنین معنی شده : « یوگا عبارتست از بازداشتن و متوقف ساختن آگاهی از پذیرش قوالب محدود و بسته » ودر ادامه چنین آمده : برای روشن شدن معنای آیه در درجه اول بهتر است در مورد مراتب چیتا یا آگاهی فردی صحبت کنیم . در متون یوگا به ویژه در ماندوکیا اوپانیشاد Manddukya Upanishad  آگاهی در یک حوزه زیر بنائی و سه حوزه تجلی یافته از آن مورد بررسی قرار گرفته است .این چهار مرحله عبارتند از :
1 :
جاکرات    2 : سواپنا    3 : سوشوپتی     4 : توریا
جاکرات مرحله هوشیاری ، سواپنا مرحله خواب و رویا ، سوشوپتی مرحله خواب عمیق و بدون رویا و توریا مرحله آگاهی یکپارچه و متصل می باشد.
ما بعنوان یک انسان توانائی بس والا و جادوئی داریم ولی تنها بر اساس ساختار اندیشه و ذهن خود می توانیم انرژی را به ارتعاش در آوریم و آگاهی را توسعه دهیم . ذهن اسیر واندیشه محدود شده قادر نیستند بی کرانگی آگاهی را تجربه کنند . در صورتیکه ذهن خود را در قالبهای محدود و عادت شده اسیر سازید ، آگاهی شما به کوچکی دنیای ساختگی و تصنّعی خودتان می باشد در حالیکه اگر شما از قوالب محدود فکر و اعتقاد و عادت ذهنی فراتر روید ، شکوه هستی را مشاهده خواهید کرد.رهائی ذهن از محدودیتها و عادات و احساسات متقابل ، چراغ هوشیاری و آگاهی شما را به سطوح لطیفتر هستی هدایت می کند.
شیوائی یوگا« هنر» بودن آنست همچنانکه هیچکس  نمی تواند هنرش را در قالب واژه ها و کلمات بیان کند ، یوگی هم عاجز از بیان حقیقت تجربه اش در قالب گفتار است . لذا می بایست این هنر ظریف به تجربه آید . قابلیت کسب این تجربه با همگان است ، تا چه کسی بخواهد ؟   

 

 

فواید یوگا
یوگا را می توان در هرمرحله زندگی حتی بارداری انجام داد و طرفداران این نرمش سنتی می گویند یوگا از طریق تقویت قوای روانی ، بدنی و روحانی ، زنان را برای زایمان و نگهداری از فرزند آینده مهیا می سازد.
هنگامی که «فرانسس هال » دونده آمریکایی باردار بود ، می خواست نرمش آرامتری بیابد. این مادر ۳۰ ساله می گوید: من همیشه فعال بوده ام و نمی خواستم درحاملگی از ورزش دست بکشم ، ولی دویدن به بدن و شکمم فشار می آورد. پس از آزمودن چند نرمش دیگر ، یکی از دوستانم یوگا را پیشنهاد کرد و من شیفته اش شدم . یوگا مانند دویدن به شما مجال اندیشیدن می دهد. ذهن تان را شفاف می سازد و البته امکان می دهد فعالیت بدنی، ولی نه چندان سنگین، انجام دهید. اشتیاق فرانسس به یوگا پس از حاملگی خاتمه نیافت. وقتی پسرش جیمی ۲ماهه بود، دریک کلاس تکمیلی یوگا نام نویسی کرد و اکنون که قریب به ۲سال از تولد جیمی می گذرد ، او هنوز یوگا انجام می دهد. او تنها نیست. هرچند اطلاعات دقیقی دراختیار نداریم، اما امروزه زنان بیشتری قبل و پس از زایمان به یوگا روی می آورند.
تأثیر بر سه جنبه زندگی
خانم «گرموخ خالسا» نویسنده ومربی یوگا می گوید: فکر می کنم یوگا روی هر۳جنبه هستی مان تأثیر می گذارد: بدن، ذهن و روح. هرسه جنبه را متوازن ومهمتراین که مادر را آسوده خاطر ، مطمئن وشجاع نگه می دارد. خالسا، مدیر و بنیانگذار مشترک باشگاه «گولدن بریج یوگا» درلس آنجلس، یوگای کاندالینی را به ستارگانی همچون مدونا، سیندی کرافورد و دیوید داکوونی تعلیم داده است. وی می افزاید: تا آنجا که به جنبه بدنی مربوط می شود، یوگا ستون فقرات را قائم و لگن خاصره رامتعادل نگه می دارد و نفس را تا محل رشد فرزندتان در رحم می برد و به مادر مسرت می بخشد. با تغییر شکل بدن در ایام بارداری، مادر سنگین تر و خسته می شود، ولی یوگا از فشار وارده برستون فقرات می کاهد و همچنین به رشد شکم برای ایجاد فضای کافی برای مادر و طفل کمک می کند. یوگا علاوه براین همه اندامها را فعال و نیرومند نگه می دارد.
خانم خالسا ادامه می دهد: درمورد جنبه روانی ، ما به کمک یوگا می آموزیم چگونه به ادراکمان دسترسی یابیم. هرگز نمی توانیم بدون دسترسی به ادراکمان زایمان کنیم. زایمان پروسه ای فکری نیست، بلکه روندی است که از حیطه فکر خارج و وارد قلمرو غریزه می شود. ما می توانیم از طریق مکاشفه و وردخوانی این فرآیند را تسهیل کنیم. درسطح روحانی نیز یوگا روحمان را تعالی می بخشد تا همیشه معجزه و اسرار زایمان را در ذهن داشته باشیم . گاهی اوقات مسائل زایمان بقدری پزشکی می شود که زن ارتباطش با خودش را از دست می دهد. بالاخره یوگا روحیه اجتماعی را تقویت می کند. همنشینی با افراد دارای اندیشه ، نیت و هدف یکسان بر میزان هوشیاری می افزاید. بدین ترتیب هرکسی هدایت دیگری را برعهده می گیرد.
تفاوت یوگای دوران بارداری با حالت عادی
یوگای پیش از زایمان و تاحدودی پس از زایمان با یوگای «عادی » از این لحاظ تفاوت دارد که خیلی ملایم تر است. برخی حرکات مانند حالات «واژگونه » ایستادن روی سر و شانه وحالاتی که به شکم فشار می آورد ، مجاز نیست.
با فرارسیدن حاملگی و کلیه تغییرات آن ۹ ماه، مهمترین کمک یوگا به زنان باردار این است که ضمن حفظ تحرک بدن و هوشیاری شان درباره تنفس ، تمرکز درونی را به ارمغان می آورد. بدین ترتیب از اضطراب آنهادرباره بارداری می کاهد، بدنشان را قوی می سازد و آرامش درونی ایجاد می کند که بسیار لازم است. یوگای پس از زایمان برای بازگرداندن شکل بدن به حالت پیش از بارداری، تقویت شکم و توازن هورمونهاست. یوگا با حرکات بدنی و تنفس به زنان کمک می کند تا با نوسانات هورمونی قبل و پس از زایمان سازگاری یابند، بنابراین به عقیده من مهمترین فواید یوگا برای زنان باردار ایجاد هوشیاری بدنی، تقویت توانایی تنفس و ایجاد آرامش درونی است.
خانم خالسا درباره فواید یوگا برای نوزادان خاطرنشان می کند: یوگا برای نوزادان نیز شگفت انگیز است . ما با آنها حرکات یوگای «نوزاد» را انجام می دهیم تا بدنشان متعادل و لگن شان باز شود و نیرو به سراسر بدن شان انتقال یابد.
تقویت تنفس
درتمام گونه های یوگا برتنفس و نفس تأکید می شود واین تأکید دریوگای پیش از زایمان مضاعف می گردد. تقویت تنفس همیشه مزایای بدنی دارد: خون اکسیژن می گیرد، دستگا ه عصبی متعادل و تغییرات هورمونی تنظیم می شود. از لحاظ روانی نیز به شفافیت ، تمرکز و تزکیه کمک شایانی می کند وزنان را برای زایمان خیلی آماده می سازد. برای بسیاری از زنانی که برای اولین بار مادر می شوند، بزرگترین مسأله چگونگی خروج طفل از بدنشان است . یوگا واقعاً به آنها کمک می کند از عهده این موضوع برآیند.
اوکانو خاطرنشان می کند: اکثر مردم خواه باردار و خواه غیرباردار توجهی به چگونگی تنفس شان ندارند. وقتی به نفس کشیدن تان توجه می کنید، می توانید آرامش خاطر بیابید و از ضرباهنگ کارهای روزمره بکاهید. می توانید تنفس تان را عمیق سازید که بدن را آرام می کند و به نوبه خود مکانی دنج در ذهن تان ایجاد می کند. وقتی از تنفس مان آگاهی بیشتری داشته باشیم ، می توانیم از بدنمان شناخت بهتری بیابیم و این مسأله در دوره بارداری بسیار اهمیت دارد زیرا با افزایش وزن و فشردگی شکم تنفس دشوارتر می گردد. همچنین هرچقدر عمیق تر نفس بکشید، طفل در رحم تان سود بیشتری خواهد برد



مزایای خرید پستی از سایتهای kala1362و ریچمن شاپ
امنترین  و سریعترین شیوه خرید اینترنتی

1.پرداخت وجه کالا  پس از  دریافت سفارش
2. کاهش هزینه های حمل و نقل در شهر
3.سفارش محصول بدون دردسر و اتلاف زمان
4.امکان خرید در هر ساعت از شبانه روز
5.دریافت سفارش در هر نقظه از ایران
6.رهگیری سفارش  از طریق این سایتها
7.بیمه سفارش شما توسط شرکت پست

 نرم افزار حفظ لغات(لایتنر) اورانوس نسخه ۴  آموزش تقویت حافظه و تند خوانی دکتر سیدا: مرد حافظه ایران
  زبان انگلیسی به كمك امواج مغزی دراستراحت و خواب همراه با تقویت حافظه نصرت  تقویت امواج مغزی (4CD)
  المائده 2 مجموعه نرم افزاری لرد 2010
  آموزش تایپ ده انگشتی روش های یادسپاری لغات
 آموزش تولید قارچ های خوراكی كاملترین مرجع آموزشی شعبده بازی
 دیکشنری مترجم متن به 16 زبان زنده دنیا Tell Me More Premium 10
 مبدل گفتار به نوشتار آموزش زبان انگلیسی نصرت در 90
 آموزش حرفه ای دفاع شخصی مجموعه فوق العاده موسیقی درمانی، آرامش بخشی و سه بعدی
 آموزش جامع حسابداری نرم افزار چاپ روی چک اورانوس نسخه ۵
 نرم افزار ارسالsms تبلیغاتی از . آشنایی کامل با ذهن






نظرات()

« ارسال برای دوستان »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by ParsTools