تبلیغات
لرد 2011 منتشر گردید توان بی پایان - نقش تكنیك های تنفسی در درمان و مدیریت بحران درحوادث غیر مترقبه
شنبه 1 خرداد 1389

نقش تكنیك های تنفسی در درمان و مدیریت بحران درحوادث غیر مترقبه

• نوع مطلب: یوگا ،
• نوشته شده توسط: حامد محمدزاده

حوادث غیر مترقبه یكی از مهمترین عوامل استرس زا درزندگی انسان می باشندكه دوگروه عمده را بیش از سایر افراد تحت تأثیر قرار می دهد:
1- گروه آسیب دیده (مصدومین و بازماندگان)
2-گروه امداد گر و مدیران بحران .
هركدام ازاین گروهها درجات خاصی از استرس وآسیب های روانی را متحمل می شوند كه می تواند تجارب ناخوشایند هیجانی از قبیل: خشم ، ترس ، احساس گناه ، غم و...می باشد و البته این احساسات ناخوشایند بر عملكردهای بعدی افرادنیز تأثیر عمیقی برجای می گذارد .به طور مثال قدرت تصمیم گیری یا كارایی امدادگران را تضعیف می كند و یا موجب اختلالات روانی از جمله PTSD می شود.
بنابراین یكی از گامهای مثبت در درمان و بازسازی روحیه افراد آسیب دیده وهمچنین تقویت روحیه و درنتیجه تصحیح عملكرد امدادگران "پاكسازی وتخلیه هیجانات منفی" از جمله غم ، خشم ، اضطراب و...است و گام بعدی "ایجاد وتقویت احساسات مثبت" از جمله شادی ، عشق ، حمایت ، آرامش و ....در آنان می باشد كه در این راستا استفاده از تكنیك های تنفسی بسیار مفید و موثرمی باشند.
تكنیك های تنفسی از دیرباز درمكاتب عرفانی و طب سنتی بسیاری از كشورهای شرقی مانندایران، ژاپن، هند و...مورد استفاده قرار گرفته است و هم اكنون از روشهای درمانی مورد استفاده توسط روان پزشكان وروان شناسان غربی می باشد. روشهای عملی كنترل تنفس با ایجاد تعادل بین سیستم های عصبی وروانی وافزایش نیروی حیاتی، مقاومت فرد را درمواجهه باشرایط بحرانی واسترس زا افزایش داده و سلامت روانی وجسمی وی را تضمین می كند. تنفس باحالات هیجانی انسان ارتباط نزدیك دارد: در خشم ریتم نفس ها تند و در آرامش آهسته و منظم می شود، در غم به آه و در شادی به خنده تبدیل می شود. بنابراین با آگاهی از ریتم تنفس وكنترل آن می توان به طور غیر مستقیم حالات هیجانی خود را كنترل كرده و آنها را متعادل نمود . بسیاری از افراد علی رغم خشم شدید، غم و یا اضطراب فراگیری كه دارند از ابراز انها ناتوان اند و در نتیجه با سركوب این احساسات خود را در معرض بیماری های جسمی و روانی قرار می دهند. شیوه های تنفسی خاصی كه در طب طبیعی استفاده می شود روند تخلیه احساسات منفی را تسهیل و تسریع می كند و روش های دیگر تنفسی نیز باعث ایجاد احساسات مثبت می شود( مثل تنفس درخشش جمجمه كه درست حالتی مانند خنده در فرد ایجاد می كند). در این راستا به برخی از این روش ها به طور خلاصه اشاره می شود:
از جمله تنفس های آرامش بخش، تنفس دیافراگمی ( شكمی) است كه برای كاهش اضطراب، ایجاد آرامش و تمركز بسیار مفید است. این تنفس علاوه بر اینكه با افزایش حجم ریه ظرفیت اكسیژن رسانی و دفع دی اكسید كربن بدن را افزایش می دهد و در نتیجه در كسب انرژی نقش دارد به جهت تاثیر آرامش بخشی كه در سیستم فیزیولوژیكی و عصبی دارد ،در كاهش استرس و اضطراب افراد ( گروه اول و دوم ) نقش دارد.

تنفس خنك كننده cooling breath نیز نوع دیگری از تنفس است كه باعث آرامش ذهن و جسم شده ومانند داروی آرامبخش عمل می كند . برروی احساس گرسنگی وتشنگی اثر مستقیم داشته ، فشار خون ومیزان اسید معده را كاهش می دهد.در بعد احساسی نیز دركاهش خشم (كه یكی از احساسات شایع در افراد آسیب دیده است )مؤثر است.
تنفس درخشش مغزFrontal Brain Cleansing Breath باعث تعادل و قدرتمندی سیستم عصبی گشته ، سطح انرژی ونیروی حیات را افزایش می دهد. در رفع خستگی و احساس خواب آلودگی مفید است. دربعد احساسی موجب نشاط وشادی شده ودرنتیجه برای بازسازی روحیه افراد آسیب دیده و بازماندگان حوادث همچنین افزایش سطح نشاط و انرژی امدادگران مفید است.

تنفس تصفیه شبكه روانی از مهمترین تنفس های متعادل كننده وتمركزی است . این تنفس عبور هوا را از هردو سوراخ بینی به طور متناوب وهماهنگ تنظیم می كند .این كارباعث هماهنگی دركاركرد هردو نیمكره مغز می شود درنتیجه قدرت تمركز، تصمیم گیری واندیشه فرد را افزایش می دهد. بنابراین برای افرادی كه درمدیریت بحران فعالیت دارند بسیار مفیداست .
تنفس از قدمتی دیرینه برخوردار است تأثیردرمانی آن به آگاهی ومعنویت بیشترنسبت داده می شود. دربسیاری از فرهنگ ها كلمه روح وروان معنای « دم آغازین » می دهد .
از آنجا كه تنفس حیاتی ترین انرژی دربدن است كه روی تمام فعالیتها ی انسان اثر مستقیم دارد . درنتیجه تصحیح آن می تواند درتمام جنبه های وجودانسان تأثیرمثبت بگذارد.
بنابراین با بهره گیری از روش های تنفسی و تسلط و كنترل تنفس می توان بر حالات احساسی غلبه كرده ، روند صحیح تخلیه احساسات منفی و ایجاد احساسات مثبت را تجربه نمود. در نتیجه می توان گام مثبتی در درمان اختلالات روانی و همچنین مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه برداشت.

نویسند گان:
دكترمحمد عیوضی – پزشك– مربی یوگا
نرگس عیوضی –كارشناسی ارشد روان شناسی شخصیت - مربی یوگا

 
مزایای خرید پستی از سایتهای kala1362و ریچمن شاپ
امنترین  و سریعترین شیوه خرید اینترنتی

1.پرداخت وجه کالا  پس از  دریافت سفارش
2. کاهش هزینه های حمل و نقل در شهر
3.سفارش محصول بدون دردسر و اتلاف زمان
4.امکان خرید در هر ساعت از شبانه روز
5.دریفات سفارش در هر نقظه از ایران
6.رهگیری سفارش  از طریق این سایتها
7.بیمه سفارش شما توسط شرکت پست
                       

 نرم افزار حفظ لغات(لایتنر) اورانوس نسخه ۴  آموزش تقویت حافظه و تند خوانی دکتر سیدا: مرد حافظه ایران
  زبان انگلیسی به كمك امواج مغزی دراستراحت و خواب همراه با تقویت حافظه نصرت  تقویت امواج مغزی (4CD)
  المائده 2 مجموعه نرم افزاری لرد 2010
  آموزش تایپ ده انگشتی روش های یادسپاری لغات
 آموزش تولید قارچ های خوراكی كاملترین مرجع آموزشی شعبده بازی
 دیکشنری مترجم متن به 16 زبان زنده دنیا Tell Me More Premium 10
 مبدل گفتار به نوشتار آموزش زبان انگلیسی نصرت در 90
 آموزش حرفه ای دفاع شخصی مجموعه فوق العاده موسیقی درمانی، آرامش بخشی و سه بعدی
 آموزش جامع حسابداری نرم افزار چاپ روی چک اورانوس نسخه ۵
 نرم افزار ارسالsms تبلیغاتی از . آشنایی کامل با ذهن


نظرات()

« ارسال برای دوستان »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by ParsTools